Etappe 1. Quito-Mitad del Mundo, 57 km 566 hm

Dag 5 in Quito, start!

Het is zover: De start van de tocht! Weliswaar geen lange afstand maar toch, de kriebels, het pakken van de spullen, checken van de fiets, rugzak inpakken met reservespullen. Camelbak vullen met water (Camelbak is een plastic zak waarin je water doet en mbv een slangetje en tuitje kunt drinken). In mijn geval 3 liter. Nieuwe shirts aan, wel/geen arm of beenwarmers aan of meenemen. Kortom een heel gedoe voordat je echt bent vertrokken. Toen op weg met de hele groep. Quito uit, dat betekent nog een dikke 14 kilometer dwars door de stad. Daar waar mogelijk over de busbanen. Je moet je voorstellen de St.Annastraat, helemaal vol. Dat tot aan Plasmolen. Met op elke kruising stoplichten en geen groene golf. Tussen vrachtwagens door, taxi's, bussen. Tussendoor ook weer de autobaan op waar ze met 80 voorbij razen. Maar allemaal met heel veel respect voor ons fietsers. De bestemming vandaag was de evenaar, Mitad del Mundo genaamd oftewel het midden van de wereld. Een prachtig monument, met tentoonstelling over alles van de aarde, de polen, de werking van de aantrekkingskrachten.... (moet dat toch vroeger ook ooit gehad hebben...).

Het was veelal afdalen tot daar, dus dat ging lekker. Na een lekkere lunch, verzorgd door kokkin Gerdy, werd het officiële startschot gegeven. Zeer toepasselijk door het oppompen van een binnenband totdat die letterlijk knal zei. Het teken van de echte start.

Terug naar Quito. Met de nodige klimmeters, mooi om op te warmen. De groep werd daarbij al aardig uit elkaar getrokken. Met zijn twaalven komen we gelijk binnen, waarna er nog 3 andere groepen volgen. We rijden nog 2 dagen veel over drukke wegen voordat we het binnenland bereiken. Er zijn in totaal nu 23 personen die de hele tocht fietsen.

Ik had een beetje last van hoofdpijn op het einde. Blijft toch opspelen, zal de hoogte zijn, en ik hoor ik dat ook van anderen. Ben voor de rest fit.