Etappe 45 en 46

Etappe 45 La Paz-bushcamp Lachuachaca 141 km 936 hm

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de positieve reacties op mijn besluit om het racen op een laag pitje te zetten. En een verduidelijking is misschien op zijn plaats. Bij de etappes waar er tijdmeting is (timing) wordt van iedereen de tijd genoteerd; hoe lang je over die etappe hebt gedaan. Zo ontstaat er een klassement (ranking) wat terug te vinden is op de site van Bikedreams. Mijn besluit om niet meer te racen houdt in dat ik dat niet als belangrijkste zie en op een dag dat er timing is, ook lekker wil fietsen. Maar zeker niet alles op alles daarop en daarmee niets van het landschap meekrijg. De tijd neem om een foto te maken als er iets moois te zien is. Vanaf nu lekker fietsen en dat kan ook best doorfietsen zijn. Terwijl ik dit schrijf kan ik melden dat ik de afgelopen twee dagen dat al heb gedaan: me niet bezig gehouden met het klassement en toch lekker doorgefietst. Heerlijk!

Vandaag was het La Paz uitgaan en uit zien te komen. Dat viel niet eens tegen. Uiteraard is het druk. Stoplichten, busjes, auto's, voetgangers. Ze komen van alle kanten, dus het blijft opletten. De mooie afdaling die we bij binnenkomst voorgeschoteld kregen, mochten we nu beklimmen. Voldoende ruimte aan de zijkant, dus geen probleem. Vervolgens een aantal kilometers tussen busjes door gemanoeuvreerd om op een rustige tweebaansweg terecht te komen, met ruimte op de vluchtstrook voor ons fietsers. Die busjes hebben maar een doel, zoveel mogelijk mensen aan de kant oppikken en meenemen. Met als gevolg dat ze zodra ze iemand zien staan meteen naar rechts sturen. En als je daar dan net fietst zul je echt in de rem moeten om er niet tegenaan te rijden. En bij het weggaan hetzelfde verhaal. Zodra er mensen zijn ingestapt gaan ze de weg op. Op het begin is dat ergerlijk, nu weten we dat het zo werkt en houdt je er rekening mee.

We zitten op een hoogvlakte genaamd de Altiplano, gemiddeld tussen de 3500 en 4100 meter. Af en toe heb je het idee dat je bijvoorbeeld in Spanje fietst, in een droog landschap met wat bergen om je heen, die dan wel meteen 4000-5000 meter hoog zijn. Je went aan de hoogte, alleen met een inspanning blijf je het voelen. Het meest duidelijk nog wel in het hotel. Twee trappen op gaat nog net, bij een derde staan we echt te hijgen. Vandaag lekker met Louis gefietst. In de bushcamp mijn luchtbed wat lek bleek te zijn en wat ik ondertussen had gerepareerd, weer geprobeerd en gelukkig bleef hij hard.

Etappe 46 Lachuachaca-Oruro 121 km 514 hm.

Vanaf de bushcamp op weg naar Oruro moest Rogier uitwijken voor een naderende motor en wisselen van baanhelft. Helaas was dat een middenstuk met veel los zand en grind en kwam hij daardoor ten val, raakte nog mijn achterwiel maar ik kon overeind blijven. De wondjes aan zijn knie behandeld en toch weer verder. Vandaag weer unpaved, totaal een 25 kilometer. Dat levert links en rechts de nodige lekke banden op. De nieuwe route die weliswaar langer is en 20 kilometer unpaved bevat, levert weer een hoop mooie nieuwe plaatjes op. We komen bij het begin van de zoutvkakte. Zeer apart landschap en het zout zorgt voor een knisperende oppervlakte zowel in geluid als gevoel. De komende dagen gaan we echt de totale witte zoutvlakte op, de Salar de Uyuni. Vandaag in een lekker groepje met Johan, Thomas en Louis (stevig) gefietst. Na de lunch is het prettig om in een groepje te zitten, als we de wind tegen hebben en we beurtelings kopwerk doen. De etappes van 141, 121 en morgen 122 km, zijn toch redelijk lang. We hebben nu 7 fietsdagen achter elkaar en eerst 3 dagen bushcamp. Dus jullie horen over 4 dagen weer meer! Doei.

paul

Good busy bartje.. lekker genieten

Ton

Fijn dat je zo geniet, Bart. Jij houdt de Andes Trail aan de gang en de jongens en meiden hier houden de sportschool op een prima manier aan de gang, dus .... iedereen blij!

Anneline

Fijn om te horen dat je voor jezelf hebt besloten om de balans tussen racen en genieten op deze manier aan te passen! Maak maar heel veel foto's van de Salar de Uyuni, dat lijkt me zo mooi! Geniet ervan :) Dikke kus

Wim

Bart. Wat een overwinning.
Geniet van de reis.

Helga

Gelukkig heb je lange etappes voor de boeg: dat is veel zien en veel genieten, zeker vanuit je nieuwe manier van rijden!

Zussie

Het leest al een stuk meer relaxed, zoals je de etappes beschrijft. Ik was al verbaasd te lezen dat je de wedstrijd liet voor wat het is. Benieuw naar de mooie foto,s.