Etappe 98-100

Etappe 98 El Calafate- Tapi Aike 127 km 1393 hm

Met een lekker windje in de rug is het genieten. Wat een verschil met de heenweg. Over 32 kilometer deden we toen een kleine 3 uur. Nu hebben we een uurtje nodig. Na het op en af krijgen we een mooi klim en genieten van het nu weer wisselende landschap, dat duurt tot aan de lunch. Daarna is het weer de beurt aan de pampa. Uitgestrekte wegen en kale vlaktes. De laatste 32 kilometer unpaved is redelijk, dus een mooie dag .

De wind neemt steeds meer toe in de loop van de avond en nacht.

Etappe 99 Tapi Aike bushcamp- CerroCastillo 90 km 348 hm

Met de dreiging van regen en een stevige wind tegen gaan we er tegenaan. Want het is timing tot lunch. De wind zorgt ervoor dat Johan, Louis en ik al snel bij elkaar blijven. Rob en Pauli liggen nog voor ons. Pas na een kleine 4 uur buffelen, bereiken we de lunch. Die hadden we nodig over de eerste 63 km. Daar is de dreiging van regen en zelfs windstormen zijn voorspeld. Gelukkig komt die voorspelling niet uit. Bij kilometer 74 checken we Argentinië uit en checken op kilometer 90 in Chili weer in. Uiteraard na het invullen van 2 papiertjes. Het laatste stuk vliegen ons letterlijk de steentjes om de oren. Vlagen van Windkracht tien. Ook voor hier geen dagelijkse kost.

Etappe 100 CerroCastillo - NP Torres del Paine 64 km 839 hm

We gaan op weg naar een mooi nationaal park. Het wordt groener en gevarieerder. We spotten een condor van dichtbij. We zien guanaco's en prachtig water. Dat geeft toch een stuk meer vrolijkheid. En we gebben zicht op de 3 machtige granieten zuilen die samen de Torres vormen. Daar kunnen we morgen naar toe als we willen. Een hike van 7 uurtjes.