Etappe 58-63

HELAAS VANAF NU ZITTEN WIJ VAAK OP PLEKKEN (bushcamps en campings) ZONDER GOEDE INTERNETVERBINDING EN KAN IK MAAR AF EN TOE MIJN VERHALEN PLAATSEN....

Etappe 58 Salta-bushcamp Talapampa 96 km 519 hm

Het is warm in de regio Salta, overdag rond de 35. Gelukkig is de wind dan onze vriend, wind mee of wind tegen. Een briesje werkt verfrissend. Het landschap geeft van alles te zien, en is in ieder geval groen wat te zien is aan de verbouwing van verschillende gewassen. We eindigen bij een trotse eigenaar van een gebouw en een stuk grond waarvan het de bedoeling is dat het (ooit) een camping wordt. Er is een koude douche, die gezien de warme temperatuur heerlijk voelt en er zijn toiletten. Verder een mooie veranda om te zitten. De rest van het terrein is bezaaid met doorns en absoluut onwaardig als terrein om te kamperen. Maar de eigenaar is vol goede moed en doet alles zelf. We horen dat er in ieder geval progressie is geboekt ten opzichte van twee jaar geleden.

Etappe 59 bushcamp Talapampa - camping Cafayta 94 km 940hm

Een rit door een prachtige vallei waar op het einde de druiven al zichtbaar zijn. De streek van de Malbec, de Cabernet en de Torentos. Onderweg passeren onze veel toeristenbussen wat aangeeft dat de de uitzichten en het landschap prachtig is.en wat kunnen we inderdaad weer genieten van de prachtige rotspartijen. Alsof beeldhouwers er mee aan de slag zijn gegaan. Zowel in zijn grilligheid, zijn kleuren en de wijdsheid is het een prachtig schouwspel. Op naar de volgend camping en bushcamp. Waar we door het warme weer lekker buiten kunnen zitten tot een uur of half tien. Dat is wat anders als in acht uur in je tent kruipen van de kou, zoals de afgelopen weken.

Etappe 60 camping Cafayate- camping Santa Maria 78 km 486 hm

Wat een nacht hebben we achter de rug. Vanaf een uur of tien heeft het gestormd en dat betekent geklapper van de tent en hopen dat hij blijft staan. Later moet ik regelmatig de binnentent vasthouden omdat die steeds naar binnenklapt. En dan de zand die echt overal door heen waait en dus naar binnen. We zitten namelijk op een camping met alleen zand als ondergrond. Om een uur of vijf neemt de storm pas af en kan ik nog een uurtje dutten.

Etappe 61 camping Santa Maria- bushcamp Hualfin 120 km 680 hm

We beginnen weer met een halve etappe timing. Er zijn nog zes mensen en Geer die de strijd aangaan. Ik doe mee als ik me goed voel, en zo'n halve etappe is mooi om te doen. Het blijft voor sommige moeilijk om te kiezen voor een gezamenlijke gang naar de finish. Vooral jongeling Rogier wil graag etappes in zijn uppie winnen. Aangezien hij het eindklassement niet meer kan winnen en recentelijk alleen een etappe op zijn naam wist te brengen, loert hij daar vandaag ook weer op. Hij demarreert een aantal keren en dat wordt steeds door een van de groep gepareerd zoals ook andere pogingen. Al met al een enerverend ritje. Naast Pauli, Johan, Rogier en ik is ook Jan van de partij, die daarmee ook zijn eerste etappe binnenhaalt. Helaas is grote vriend Louis niet in staat om op het einde te volgen, zodat die nog steeds niet een etappe zege heeft behaald, echter wel verdiend door zijn kopwerk. De tweede helft is veel unpaved, meer dan wat stond beschreven. Banden voor een deel leeg laten, helpt een stuk op het vervelende wasbord. De eerste etappe van de komende drie van dik boven de 100 km. Ook nu worden we weer geteisterd door een heftige storm savonds. Het eten wordt vervroegd, maar we moeten oppassen dat onze borden niet continue worden gevuld met zand en takjes van bomen. De camping staat vol met dagjesmensen die genieten van het mooie weer. Savonds worden we verwelkomd door een peloton van de Argentijnse landmacht, die hier ook hun nachtrust komen zoeken. Wat nog een kunst is door de luide muziek en gefeest door een groepje luidruchtige (Argentijnse) jongelui. Ondertussen heb ik mijn luchtbedden op 3 plaatsen geplakt en hoop dat deze heel blijft. Nu wordt ik snachts wakker en moet hem minimaal 2 x per nacht bijvullen.

Etappe 62 bushcamp Hualfin- bushcamp San Blas 160 km 600 hm

160 kilometers op het programma. Met een groepje op pad. Mooi afwisselen aan kop, glijdend en snijdend door het landschap. Wegen die eindeloos recht en lang zijn. Uiteindelijk mogen we zelfs een stuk doen van 50 kilometer rechtdoor, glooiend op en af. Met zijn allen halen we toch een gemiddelde van bijna 25 kilometer. En met als beloning een heerlijke ijs van een kwart liter, die heerlijk naar binnen glijdt, hebben we dit ook weer volbracht.

Etappe 63 buschcamp San Blas- Chilecito 120 km 842 hm

Eerste deel wordt er weer gekoerst. Wind tegen maakt dat er wordt getwijfeld. Niemand die graag kopwerk doet. Als Rob voorbij stuift vliegen Pauli en Rogier er achteraan. Louis, Johan en ik blijven bij Geer, Jos en Ellie. Maar die drie maten we korte tijd later achter ons, op weg naar de finish op 60 km. Kop over kop en de wind maakt het heel lastig. Dan slaat de vertwijfeling toe als we na elk klimmetje maar steeds geen lunchtruck zien. Hebben we die gemist? Meestal staat hij dan een kilometer of wat verderop. Maar na 5,6 en 7 kilometer nog niets te zien. Lichtelijk frustrerend. Tja ook dat gebeurd dan toch, in het heetst van de strijd en zeker als je nog een keer vol gas geeft in de veronderstelling, dat hij bij de volgende top moet staan. Op meer dan 70 kilometer is dan de eindstreep. Achterstand op Pauli en Rogier 15 minuten. Af en toe racen, het blijft toch een uitdaging. Die ik nog steeds te graag aanga. Na de lunch net windkracht 6 tegen, worden het nog een pittige 50 kilometer. En na twee weken hebben we weer een hotel. YES! Lekker douchen, bedje....

Marian Loock

Bart wat blijft het mooi om de verhalen te lezen en ook knap dat jullie het nog steeds vol houden.heel veel succes nog .daaaaag

Hans rutten

Blijf genieten,op de sportschool loopt alles op rolletjes,sportieve groetjes hans& corina

Helga

Ha Bart, fijn om weer een aantal verslagen te kunnen lezen. Het blijft een mooie mix van genieten een doortrappen.... Het is zo te lezen een strijd tegen de elementen. Ach, en af en toe je uitleven in het racen... Niks mis mee toch? En daarna weer veel om je heen kijken naar het prachtige land....

Hay

Ha die Bart, geweldig ké.l ! tjonge wat een reis, het is afzien maar lijkt me ook geweldig zoveel indrukken en prachtige plekken. Vele groeten van de Ald.Prinse onlangs vergaderd en ik heb ze de groeten overgebracht van je en bedankt voor de/hun bijdrage. Hoorde dat er meer volgde of nog kwam. Super wat je doet, Duut hin wah!

Ryanne

Hallo Bart, fantastisch wat je aan het doen bent daar in het prachtige Zuid-Amerika.
Even ter info, ik heb op FB een berichtje achtergelaten namens "de vrienden van Cliff". Kijk maar eens. Héél véél succes nog daar!