Etappe 54-57

Etappe 54 Tupiza-La Quiaca 91 km 1370 hm

Op weg naar Argentinië. Het eerste deel nog een pittig klimmetje, een van de laatste op de Altiplano. Na de lunch op en af en genieten we van het mooie weer en de uitgestrektheid. Bij de grens is het deze ronde weer een kwestie van veel geduld om de vereiste stempels te krijgen, daarna is het nog twee kilometer naar Argentinië. We worden begroet met een bord naar onze eindbestemming: Ushuaia 5121 kilometer....En dat is als je de highway volgt. Dat doen wij niet, dus voor ons is het nog maar een kleine 6000 kilometer.

Etappe 55 La Quiaca-bushcamp Quabrado de Humahuaca 118 km 554 hm

De laatste dag op hoogte, van 3500 meter tot 3800 meter. Lange rechte wegen zijn het decor. Glooiend door het landschap. Totaal zijn we vier weken op de Altiplano geweest. Vier weken continue boven de 3500 meter. En wat wordt het 's avonds vreselijk koud. Het lijkt elke dag erger te worden of wij kunnen er steeds slechter tegen. Deze laatste avond is het met een stevig windje echt verschrikkelijk. Maar het goede nieuws is dat het de laatste keer is op deze hoogte!

Etappe 56 bushcamp Quebrada de Humahuaca - Yala 151 km 500 hm

Van 3500 meter afdalen naar 1500 meter, over een afstand van 151 kilometer. De eerste 80 kilometer rijden we in een groepje en halen gemm. 40 kilometer per uur. Rogier gaat er al naar 20 kilometer vandoor. En houdt 60 kilometer stand, ondanks onze pogingen om dichtbij te komen. Dus een dikverdiende overwinning voor onze jongeling. Na zijn laatste twee 2e plaatsen achter Roger, een mooie beloning voor hem. En het wordt weergeven stukje groener naarmate we lager komen. De tweede helft van de etappe is het toch nog flink pezen omdat we wind tegen hebben en wel een hele stevige wind. Die het niet mogelijk maakt om boven de 25 kilometer per uur te fietsen, ook niet tijdens het afdalen. Voor het eerst op een echte camping. Die best gezellig is, met bbqplaatsen, douches, een toilet en in ons geval veel jeugd bezig met een soort van zeskamp.

Wat een genot om s avonds langer buiten te kunnen zitten! De temperatuur laat het toe, weliswaar met een truitje en lange broek. En we zijn een tijdzone verder, dus de klok is een uur vooruit gegaan (tijdsverschil met Nederland nu 5 uur). Na een wederom heerlijke maaltijd van onze afscheidnemende kokkin Gerdy, spelen we nog een spelletje kaart. Louis en ik mogen met de dames Gerdy en Margret de strijd aan binden. En het wordt leuk en spannend. Wat kan een spelletje veel plezier opleveren, vooral als de dames lang de overwinning in zicht hebben maar uiteindelijk in het laatste spelletje de eer moeten laten aan de Brabo-Limbo combinatie.

Etappe 57 Yala-Salta 124 km 2491 hm

Het wordt een schitterende tocht. Tot aan de lunch genieten we van het nieuwe landschap, ook al gaat het nog flink op en af. We zien weer groen, in de vorm van bomen en andere begroeiing en akkers met gewassen. Het landschap wordt verder gekleurd door mooie huizen en paarden en koeien. Hiermee is ook het verschil in rijkdom met Bolivia maar ook met Peru en Ecuador, duidelijk zichtbaar. Na de kuch worden we verrast door prachtige kronkelige wegen die ons naar het tropisch regenwoud brengen. Omringd door een pracht aan bomen, groene lianen en uitzichten van hellingen vol met regenwouden, het is super. We stoppen regelmatig om te genieten en een foto te maken. Wat een dag, wat een grote verandering ook zo ineens.

Salta is de bestemming van vandaag, een grote stad (500.000 inwoners) waar we op een camping verblijven, aan de rand van de stad. Hier gaan er wat veranderingen plaatsvinden in de gropessamenstelling. Er vertrekken 3 mensen en er komen 3 mensen bij. Het is ook halverwege onze trip kwa afstand. Dus wordt dit gevierd net een heuse BBQ. De laatste keer onder de hoede van Gerdy, die afscheid neemt en terug gaat naar Oostenrijk waar ze aan een nieuw avontuur gaat beginnen, als verkoopster van skipassen. Ook al is dat nog niet zeker, maar zo'n vrouw die Kaat je niet lopen om in dienst te nemen. Dat weet ik zeker; hiermee heb ik meteen de kwaliteiten van deze geweldige dame willen benoemen. Hardwerkend, aanpakkend, goed gehumeurd. Geweldig!

De avond verloopt uitermate gezellig en het wordt een echte party. Hetveten is goed en ook de drank smaakt uitstekend. Het verhoogt ook zeker de sfeer en velen blijven de hele avond volop genieten. Dat alles in echte zomerkleding, een superavond dus. En het is deze keer niet de hoogte die de volgende dag, hier en daar voor hoofdpijn zorgt. Maar ook dat mag na een dikke twee maanden.

Helga

Ha Bart, wat zal het fijn zijn dat je nu weer in een groene en warme omgeving bent! En die 6000 km die jullie nog te gaan hebben valt toch best mee.... met lekker weer.... af en toe een feestje.... en misschien zelfs wind mee....... !?!

Gerdi

Bedankt voor je lieve woorden over me...mis jullie al :-)!!