Etappe 51

Etappe 51 Salar de Uyuni-Uyuni 35 km

Vandaag een korte en heel speciale etappe. Er stond een individuele vlakke tijdrit op het programma. Van 7 kilometer op de zoutvlakte. Om de minuut starten. Ik mocht achter Rogier starten en voor Roger, de Australische tijdritspecialist en voormalig kampioen in zijn leeftijdsklasse. Hij rijdt nog steeds veel wedstrijden en is de allersnelste van het peloton. Na de start is het zo snel als je kunt, het parcours af. Stuiterend over de oneffen vlakte. Zoeken naar ritme in de ademhaling en in ritme van het trappen. De finish is veel eerder in zicht dan verwacht. Ben niet tevreden want heb nog wat over. Na afloop blijkt dat ik het zeer goed heb gedaan, een derde plaats achter Roger (die me niet heeft ingehaald) en Rogier. Het was een leuke strijd. Jongeling Rogier was al dagen bezig om de tijdrit te winnen. Wat hem dus bijna lukte. Op dit moment moet hij in master Roger zijn meerdere erkenen. Persoonlijk vind ik het leuk om Zwitser Pauli achter me te laten, de leider van het algemeen klassement.

De eindstand over de tijdrit van 7 km, in minuten:

Roger 9.27 gemm. 44.2 km/uur

Rogier 9.54 gemm. 42.2 km/uur

Bart 10.10 gemm. 41.4 km/uur

Het laatste deel bestaat uit 28 kilometer op weg naar Uyuni, waar we een rustdag hebben.

Wat is het vervolgens heerlijk om na 5 dagen zonder douche, onder een warme douche te mogen staan. In de bushcamps moeten we het doen met een bidon water en wegwerpwashandjes. Na 7 fietsdagen is het weer tijd voor een rustdag. We kennen ook nog maar twee soorten dagen: fietsdagen en rustdagen. Dit zijn alweer de laatste dagen in Bolivia en op de Altiplano. Over 4 dagen fietsen we Argentinië binnen. Dan gaan we ook van 3600 meter terug naar 1200 meter. Een nieuwe land, met nieuwe ontmoetingen in zowel cultuur en natuur!

Gisteravond bereikte ons het bericht dat een van de trucks problemen met de remmen heeft en die zijn nog niet verholpen. Daar hebben ze vandaag nog voor nodig. Dat betekent een extra rustdag hier. Vervolgens morgen weer op pad en dan komt de geplande rustdag in Tupiza te vervallen. Allemaal onderdeel van dit avontuur.

Zussie

En ja hoor daar is onze Bart weer. Als vanouds weer vol in de pedalen en yes derde. Haha ik had zelf een ander beeld bij het loslaten van de wedstrijd strijd.
Och als maar genoten hebt, daar gaat het om. Geniet heerlijk van je extra rustdag

Helga

Haha, het wedstrijdgevoel is dus nog steeds aanwezig.... Mooi dat je jezelf in de top 3 hebt kunnen fietsen! Dit was even lekker knallen. En dan nu weer terug in de toeristische modus.....